2014/05/15

Hemma igen

Just landat hemma i sängen efter en dusch & därmed avslutat resan(det) för den här gången. Återkommer med en sista uppdatering, nu ska vi soooova!

Ciaociao ♡

2014/05/11

Going from philipp to thai

Kort update (pga tidsbrist):).
■ Har fyllt 25 år
■ Har lämnat Siargao & tyvärr sagt hej då till Amanda+Jonas
■ Är just nu i Manila
■ Har shoppat hela dagen
■ Åker till flygplatsen om 6 timmar (kl.03.30!)
■ Flyger iväg och landar i bangkok ca 9.30.

Nu ska vi SOVA, natta folkens :)

2014/05/06

Siargaooooooo

Siargao, en ö på mitten av "öst-sidan" i Filippinerna, är ett chill ställe. Det turister åker hit för & vad locals gör var dag är surfning. Så den stämningen hänger so to speak i luften här. Lite "alla-är-välkommma/trevliga"-känsla.

Det är stor skillnad från Boracay, typ inga likheter alls, förutom trevliga Philippines-people. Med det kommer andra för- & nackdelar.
Tex. kan tar en matbeställning ganska mycket längre tid här, internet är segt, och i förrgår var elen borta från 7 på morronen till halv 7 på kvällen. Men då är det här inget hav av turister & allt som kommer med det, vilket väger över för mig.

Jag & C bor på Tiki Bungalows, de har endast 2 st bungalows, så A & J bor på ett annat ställe 50 meter bort. Han som driver vårat ställe heter Dick, svensk & skittrevlig. Ett exempel på Siargao-känslan: vi förser oss själva med drycker från baren & skriver upp i en bok vad vi tar, sen när vi drar betalar vi hela notan. DET gillar jag, ett slags förtroende som aldrig skulle fungera på vilken stor charter-destination som helst.
Det enda ibland halvjobbiga är att jag & C ej har ett AC-rum, endast fläkt. Vilket medför viss sömnlöshet,  speciellt i samband med alla mina myggbett som kliar mer på natten OCH blir flera då. Plus att jag blivit förkyld. 3 timmar total sömn blev det inatt...

Det vi har pysslat med sen vi kom hit:
- Var på födelsedagsfest samma kväll vi kom. Dick tog med oss, och vi var välkomna trots att vi inte kände en kotte.
- lärt oss lite surf-teori av en svensk kille som tog med oss ut på en halvtimmes lång promenad, enkel väg, aka helvetesfärd, ut mot vågor för att testa surf. En halvtimme barfota(!!!!) på koraller, stundvis med havsborrar (m. långa vassa taggar!), föreställ er ett tort kargt Sagan om ringen -landskap. Otroligt ont. Som tur var lånade min snälla kära goa kille ut sina skor på tillbakavägen.
- (försöka) surfa. Jonas & Amanda är rätt haj på det, inte jag som kunde ställa mig på brädan först idag!.. för att vingla till & ramla 5 sek efter, but still :)
Christian, som konstaterades hade lunginflammation på Boracay, får lite ont om han ligger länge på brädan så han har inte riktigt fått chansen att testa vilket är synd.

Vi tar oss runt på två hyrda moppar (har lärt mig köra halvautomat!!), vilket nästan är ett måste eftersom byn/surfställen/mathak här är rätt utspridd/a.

Nu har vi två hela dagar kvar här, innan vi splittras, jag & min halva drar till Manila,  Bangkok och slutligen hem. Amanda & Jonas har ca två månader kvar att resa vilket jag är avundsjuk på.
Imorrn ska vi försöka ro i hem varsin fet fisk, med KASTSPÖ ist för en fisketråd lindad på en träbit. Och torsdag kanske vi tar en båt till en annan strand för att köra en lite gammaldags klassisk sol&bad-dag.

He'på er :)

2014/05/05

Gäster med gester!

Nu är vi på Siargao! Här har vi varit i några dagar nu, men i avsaknad av internet och hela dagen igår också el, så har inte mycket hänt här. Motivationen/orken har dessutom lackat. Tur då att man får hjälp av grymma resebuddies, som alla ville bidra med ett stycke var. Tack & bock för de' hörrni! Here it comes:

Jag fick äran att skriva några rader:) efter en och en halv månad mötte jag och jonas upp sara och christian här i phillippines! Riktigt kul och kunna mötas såhär i ett paradis. Att få uppleva och skapa undetbara minnen. Dykning och surf har det blivit och det är en sån frihet känsla!!
Sista veckan tillsammans nu så nu njuter vi ordentligt!!!!!!!

Tja tja bloggen! Jw här! Jag, sara, Christian och amanda sitter just nu och käkar lunch efter några timmars surf! Filippinerna är fan konge ass!
Grymt väder, härliga dykställen och fantastiskt trevligt folk!
Peace!

Heeej! Hur fantastiskt härligt kan man ha det när man befinner sig nästan på andra sidan jorden med grymma vänner, otroligt väder med brutal värme, snorkling,  dykning, fiskat, provat surfa, moppe turer, segling med mera och sen att man får dela dessa minnen med vänner man älskar gör en glad i hjärtat!!
Tack för mig // Christian

2014/04/29

Boracay!

Inne på fjärde dygnet på Filippinernas mest omtalade resmål Boracay.
På två år, sen jag sist var här, har tiden stått helt stilla. Det är STOR skillnad (som väntat) från Barton som var lugnt & fridfullt
Här springer turister runt överallt, mestadels asiater (stor procent japaner), och ganska ofta i stora klungor som de är kända för, med enda skillnaden att den klassiska kameran som hänger runt halsen är utbytt med en mobiltelefon i vattensäkert fodral..
Kanske låter jag negativ till detta, vilket jag också är. Men samtidigt njuter jag gott av att kunna välja & vraka bland restauranger/maträtter med olika internationellt tema (för tyvärr är filippinsk mat inte helt tiptop, enligt min mening), kunna beställa frukt -shakear 3 meter från solstolen(!) och att ha ett stort utbud av olika vatten- & utflyktsaktivitetet nära tillhands. Så min samlade mening om detta turistmål är att det är nice i några dagar, men mer än det & irritationen över att den 10e personen på en 20 meters sträcka på strandpromenaden frågar "parasailing mam?", "pearls, mam?" eller "massage, mam?", skulle bubbla över.

Hittills har vi solat på stranden, kastat frisbee & badat i havet var dag utom igår när jag, Amanda och Jonas var ut på en ok cliffjumping/snorkling/fiske-tur (Christian har varit lite halvkrasslig så han stannade kvar på rummet).

Ikväll ska vi ta resans första massage! Och äta en fet grillad köttbit till middag.
Funderar på att dyka imorgon & på fredag åker vi till Siargao, som är sista stoppet i Filippinerna, och när jag skriver det känns det direkt som att semestern är över om en vecka, men det är ju faktiskt typ halva tiden kvar, TVÅ veckor. Så får inte börja räkna dagar än.

Puss å hej!

2014/04/27

Sista dagen innan avfärd

Sista dagen i Port Barton ägnade vi mestadels åt, hör & häpna, fiske!
Klockan halv 8 var det uppstigning. Beställde frulle (ost- & svampomelett med rostat hembakat gott bröd & en iskaffe till), och innan den stog på bordet, löpte jag & C iväg efter stranden och försöka hitta ett ställe som hyrde ut cyklop + snorkel. Martins dykcenter var igenbommat pga att de var ute och dök, annars hade vi fått låna gratis där, typiskt. Gick vidare längst bort på stranden till det andra och sista dykcentret i byn. Här fick jag hyra kittet hela dan för 100 pesos.

Tillbak till hotellet för att käka & sedan klockan 9 var båten lastad & två vänliga filippinska män välkomnade oss ombord.
Turen gick ut mot mer öppet hav, vi rundade flera vackra öar, ALLT är så vackert, vattnet skiftar i den turkosa färgskalan, stränderna lyser vita mot den gröna djungeln som sprider sig upp efter bergen.
Vi började med trollingfiske. Båten puffrade på och vi fick 2 fiskesnören att hålla i. Tyvärr ingen vinst.
Några timmar hade gått så vi gick iland på paradise island, för att äta. De två händiga karlarna slängde ihop käket, grillad fisk med ris, grönsaker & en sås baserad på soya. Detta samtidigt som vi andra snorklade, förutom Christian som höll sin fot från vattnet pga att inte öka risken att infektera ett rivsår han fått av ett otrevligt korallrev.
Vi såg flera trigger fishes, en blåsfisk (tror vi), nemo-sar, maneter + flera andra fiskar/växter. Blev omringade av ett 20-30tal barrakudor vilket var lite halvcreepy, då de simmade i en cirkel runt oss & efterhand minskade avståndet. Men det var ingen fara, de flyttade på sig när vi önskade komma förbi ;)

När maten var uppäten snorklade vi en stund till innan det var dags för mer fiske. Båten ankrades till en bit ut på andra sidan ön. Så fick vi varsin bamburulle med fiskelina på & färsk uppskuren bläckfisk på kroken att fånga firrar med.
Det gick segt till en början så vi bytte ställe nån gång. Men sen började det rulla in. Jonas tog första, jag andra, Jonas en igen, Amanda en, och så drog Jonas upp en efter en... vi tävlade såklart, tror ställningen blev 8 till J (aka fiskekungen), 2 till mig & Amanda och tyvärr fick inte älsklingen min någon alls. Jag och A avslutade med ett hopp i plurret & sen var det dags för hemfärd.

Hela den här turen gick på 700 pesos, alltså inte ens 100 spänn, money well spent!

Väl hemma kunde konstateras att jag kraftigt bränt rumpedumpen, svank samt ryggen inkl. axlar & nacke. Men får skylla mig själv smörjde bevisligen för lite, blir intressant att se hur mycket flag som lossnar inom några dagar...

Mycket mer hann vi inte med denna dagen. Förutom att:

◆ betala hotellnotan för en vecka, mat+boende: 12000 Pesos
◆ beställa in en 500 pesos -pizza VAR! & endast äta ca en halva var. En pizza var ämnad att mätta två munnar fick vi i efterhand veta. Fail! Den borde vi ha kunnat klura ut med tanke på prislappen! Vi fick iaf avnjuta isande kall cola vilket smakade dunderunder & pizzan var helt ok.
◆ försöka boka flyg till boracay/kalibo. Slutade i frustration då skit-nordea inte fungerade
◆ packa ihop nästan en veckas stökpackning

Sen sa vi go natt! :)

2014/04/26

Bye bye Puerto (again)

Det blev ingetdera av de jag listade upp på vad vi skulle spendera dagen i Puerto med, innan flyget. Åkte visserligen till ett köpcenter men blev ingen shopping, utan endast intag av föda, några pancakes & "the best taco in town".
Klockan blev rätt snabbt 15, då vi bestämt oss för att hämta väskorna och dra till flygplatsen.

Liiiten gammeldags flygplats, men incheck gick smidigt och smärtfritt ändå. Dödade väntetiden med chicagospelande. Efter den här resan är vi korthajar deluxe!
Flyget gick och ankom i tid, lätt att hitta vidare till det anslutande flyget som vi sitter på nu & bara efter 40 min är på väg ned igen.

Vi ska ju vidare från Kalibo, två timmar från Caticlan som ligger en 20 mins båttur från Boracay.  Men får se om vi sover där vi landar eller kilar vidare till Caticlan. 22.00 är timmen slagen nu & det har av nån anledning blivit läggdagstid, så vi börjar bli trötta nu.

Good day!

2014/04/24

In betwen locations

Nyss vaknat upp i Puerto Princesca, klockan är slagen nio. Christian är också vaken, men A & J sover.

Vi kom fram hit igår kl.12 på dagen, och skulle hitta flyg till Kalibo eller helst Caticlan (boracay). Men alla var fullbokade igår, så vi var tyvärr tvugna att ägna en natt här & istället boka ett 10'000 pesos (1340 nok! dyrt!) per person -flyg som går i eftermiddag. Imorgon förmiddag har vi beräknat att vi är framme i Boracay.  2 dagar till spillo pga dålig planering känns sisådär, men huvudsaken är att vi tar oss dit.

Vi hittade ett schyst boende med aircon, som visserligen inte fungerar helt som den ska, för 1200 pesos för alla 4, mitt i city.

Var på en shopping-sightseeing-tur igår. Hittade ett stort köpcenter, som vi innan vi gick in bara trodde var en mataffär men som hade allt! Den vanliga butiken här ligger på 5-6 kvadrat i storlek men detta center måste varit på minst tusen sammanlagt! Mycket folk & många många anställda per avdelning.
Jag fyndade en fin sarong i batik, som jag varit på jakt efter då min handduk jag hade med mig luktat skunk senaste veckan & för att jag av den anledningen lämnade den i PB.

Köpte med diverse snacks (Dunkin donut -donuts, dorritos, nötter, dricka) med oss tillbaka & hade gamenight, ett hemmagjort bollspel (vem kan träffa en necessär med boll från längre & längre avstånd flest gånger? Vi ska ta patent på det ;), Chicago & Yatzi.

Idag har vi en lista på saker vi kanske ska göra:
- åka en timme, enkel väg, till ett fängelse utan murar, där man spatserar runt bland/får prata med fångarna (tjuvar & mördare)
- se en historisk plats, ett torg där massa Filippiner & amerikaner dog under kriget
- åka zipline över havet
-fortsätta shoppingrundan med att försöka hitta bra cyklop & samtidigt hälsa på Martin i hans shop här.

Får se vad det blir. Hörs!

2014/04/22

Port Barton, so far

Vi startade vistelsen i PB med lite vanliga solsemester-glassa-ting, de två första dagarna. Sola, bada, spela lite racket & boll, spela yatzi/kort, dricka några San Miguel pils.
Alltså inget speciellt förknippat med just det här stället.

De efterföljande dagarna, lördag, söndag & idag måndag har vi ägnat åt dykning. Lördag inte så mycket mer än att Christian började med teorin till Open Water Diver, kursen går han med Martin, som vi sprang på i Puerto, som dykinstruktör.
Söndag & idag måndag har vi varit ute på havet från halv 9 på morgonen. 3 Fun dives igår, varav ett vrakdyk. Christian fick dyka med oss på sista dyket då han gjort så bra ifrån sig på sina första två "lektionsdyk"!
Idag var planen den samma, 3 dyk, men jag fick ställa in det sista pga huvudvärk, vilket vi alla också hade efter dyken igår. Har aldrig (!) haft sådan sprängande huvudvärk, så det var jobbigt, extra när den stegrade till illamående och att jag spydde upp hela lunchen... För några timmar sedan mådde jag verkligen inte bra, men nu efter huvudvärkspiller, resorb, sömn & mat är jag tillbaka på 100 %. Tack gode gud!

Såhär i efterhand var det sååå värt det. Det är underbart vatten här, många olika arter & olika djur i regnbågens färger. Igår var vi bara några meter ifrån en Lion Fish & kort därpå 4 medelstora havssköldpaddor!
Dessutom finns det bara 2 dykcenter här, och det börjar bli lågsäsong. Det innebär, i motsats till Koh Tao (där jag gjort de flesta av mina dyk) där man trängs med 60-80 andra dykare på ett dive spot, att vi hade hela havet för oss själva. Thums up! Martin & Irene (vår filippinska dive master/guide) är tip top!

Vår fortsatta plan är att vi skippar El Nido & Coron och drar till Boracay på onsdag/torsdag, beroende på vad för flyg vi hittar.

Ska försöka med några fler bilder snart!

Hopp å hej!

2014/04/21

2014/04/20

Bussturen till Port Barton

På torsdag morgon skulle bussen mot Port Barton gå kl 9.00, den enda lokalbussen på hela dagen. Vi klev upp i god tid, tyckte vi. Åt ikke-filippinsk frukost, amerikanska pancakes med sirap... sedan packade vi ihop och drog iväg klockan åtta, på en filippinsk "tuk tuk", en moped med en skranglig sidovagn med plats för två tjocka vita svenska turister (eller en hel filippino familj, ca 5 pers).

Gjorde ett pitstop på den 15 min korta körningen för att ta ut kosing, eftersom Martin (engelsmannen & dykinstruktören) berättat att det inte finns bankomat varken i port barton eller el nido.

20 minuter över 8 anlände vi till Puerto Princescas spartanska busstation San José Terminal. Hittade enkelt fram till vår buss, MEN den var full. Då föreslog chauffören att vi kunde sitta på taket. Priset på 250 pesos (ca 33 kr, dock samma summa som för en säkrare plats INNE i bussen) lockade & viljan/ivrigheten att komma fram till stranden & havet.  Vi svarade ja nästan direkt.

Var bara till att klättra upp på taket tillsammans med annan packning. Stora rissäckar, våra+andras bagage & en pressening blev våra sittkuddar & ryggstöd. Utomhustemperatur på cirka 30 plus, på det en sol som gassade, så jag som var/är blekfisigast fick klä på mig långärmat. Ska tilläggas att min enda långärmade tröja är svart. Svettades något så in i norden mycket innan bussen började rulla!
3-4 timmar som chauffören sa att färden skulle ta stämde icke, som väntat. Närmare 5 timmar blev det med skump, gump, sol, vind, ducka för grenar/ elledningar, mestadels på asfalt men också 1,28 mil (som tog en timme att köra) på leriga slingriga vägar, upp och ner i en fet häftig djungel (massa jättejättehöga fina träd & grönt överallt, mamma du hade älskat det) denna delen i konstant regn. Trots denna äventyrsfärd, INGA sura miner, tvärtom!

Klockan kvart i 2 i torsdags rullade vi in i byn. Glada för att va framme, men kanske allra mest glada för att vi överlevde!

2014/04/19

Update

*Ber om ursäkt för ett en dags gammalt inlägg, pga dåligt internet & begränsad elförbrukning på denna ö (har el mellan kl.13-15.30 & 18-24.00)

Hej alla glada!

Nu är vi på plats i Port Barton sedan två dagar. Underbart ställe, vi har haft sol på förmiddan men det har tyvärr regnat både iförrgår & igår till & från mitt på dagen. Inte än idag dock och nu är klockan halv 3 här, tumme upp :)

Vår sista bit på resan till detta fina land var minst sagt jobbigt. På manilas flygplats vandrade jag & Christian runt som fågelholkar klockan 5 på morronen lokal tid. Tom, stirrig blick, noll hjärnkapacitet & humör som stack uppåt och neråt om vartannat.
Men, vi lyckades iaf hitta fram till rätt check in, gate & flyg, och vips efter 1,5 sista timmar i luften var vi i mål.

Vi fick förbokad skjuts till hotellet, gratis, antagligrn eftersom det var några ynka kilometer dit, oavsett väldigt uppskattat. Blue Lagoon Resorts & Inn tog emot oss med öppna armar, leenden och välkomstdrink.

Laddade upp med två timmars väl värd sömn, innan vi plumsade ner i poolen och efter det tog en promenad in till stan. Puerto Princesca var/är ingen höjdare, som vi hade tur att få veta på förhand av Malin, därför endast en natt där. Vi stötte iaf på en väldigt trevlig engelsk medelårders man som hade ett dykcenter i Port Barton, Martin, & som kunde berätta lite olika användbara fakta om olika ting.
Senare på kvällen invigde vi resans första yatzy plus några därtill innan AMANDA OCH JONAS ANKOM TILL HOTELLET! Så kul!
Vi gick & åt middag och plöjde igenom "catching up", för ca 3 månader på två timmar. Sen gick vi hem och sov.

TBT :)

Fun facts - Filippinerna

- Tuppar, ja höns, är tillåtet på flygplatser. Dessutom antog vi att de också är det ombord PÅ flyget. Inpackade ståendes i små pappkartonger...

- I trädgårdsarbetet här borta ingår ansning av palmer. En filippino dude klättrar upp via minimala steg, hackade i trät, & då snackar vi klättring 10 meter upp utan säkerhetsanordning. För att sedan hugga ner blad & vrida på kokosnötter så de faller ned, med en riktig duns.. häftig syn!

- När en gris ska helstekas över ett bål är inte prio ett slakt, utan.. tvätt. Snurra fast alla 4 benen i en grövre bambustam & traska ner till havet och så doppa stackarn, upp och ner..
Filippiner är trevliga(st i Asien) mot oss turister men man kan tyvärr inte säga att de är detsamma mot djur. Djurskyddslagar har jag mycket svårt att tro att de existerar, eftersom ingen verkar följa några.

- Varje dryck man beställer som kommer i glasflaska snurrar de, efter att kapsylen är borta, en liten servett runt toppen. Som är till för att man ska göra ren den(?), tror vi..

- Kristendom är rätt stort & basket är nationalsport med stort N (basketkorgar överallt! Hur fattigt vissa än lever är en hemmagjord korg någonstans på tomten nästan standard).

Några punkter jag kunde komma på just nu. Droppar antagligen in några fler eftersom.

Hade egentligen skrivit ett inlägg om våra första dygn på plats här, men det sket sig så det kommer någon dag senare istället.
puss tills dess!

2014/04/15

Typ framme..

Nu har vi äntligen anlänt... till Bangkok! 21 timmar tog resan hit.
En grov miss i restidskalkylen medförde att vi vann 12 timmar, hör & häpna!! Eftersom jag räknat fel (shit happens), 48 timmar är i själva verket 36! Happy faces när vi kom på det! (Trots att det ändå känns som vi är uppe i 50-60 timmar redan. Men efter lite käk är vi på gott humör ändå.)

Problemet jag alltid stöter på, på resande fot, är sömnlöshet. Hittills har jag sovit några timmar, vilket jag är väldigt tacksam för. Christian några färre än mig (1-2 sammanlagt!), stackarn. Testade nog ut ett hundratal sovpositioner i Doha, obekväma allesammans men några snäppet mindre.

Hej & hå!

2014/04/14

Take off in 20 min

Nu sitter vi vid gaten & väntar på att kön ska minska för att så kliva ombord. Vi ses på andra sidan så att säga :)
puss å kram!

2014/04/13

The day before tomorrow

Knappt ett dygn tills vi befinner oss på Quatar-isk(?) mark. För mellanlandning på 7 timmar innan vi drar vidare till Bangkok. För att spendera 4 timmar där innan vi flyger till Manila, och där blir det 3 timmar innan sista delresan till slutmålet Palawan, Puerto Princesca.

Trots detta tycker jag att vi, min sambo & jag, är så relaxed. Kan bero på att vi sedan igår var färdigpackade, alltså HELT färdiga. Två dagar i förväg, rekord! Och sedan dess har vi nog hunnit nöta ut (nästan) all nervositet ur kroppen. Positivt, men imorrn' slår antagligen pirret till som ett knytnävsslag i magen. Fast ett slag i magen är ju alltid välkommet...? Av den här typen iallafall.

Såhär har vår stilla the day before tomorrow delvis sett ut:

Minigölf & pannkaka (fast i tvärtom ordning) i gott sällskap och stundvis i skinande, värmande sol.

Och så en bild på våriga fräscha färglada blommor som pryder vårat köksbord!
(När jag "växer upp" ska jag ha fräscha olika sorters buketter utspridda i hela huset mitt)

Snakkes!

2014/04/08

Återstår

Jag har alltid varit en jävel på att göra listor. Onödiga listor & nödvändiga listor. Det är ett bra sätt att göra sig en översikt för vad som ska fixas & ordnas. Tillfredställelsen när man efterhand kan stryka punkt för punkt är något som gör gott för själen. Åtminstone min, men något säger mig att jag inte är ensam om detta!

Här är mitt senaste verk, inför (självfallet) resan, mindre viktiga ting & lite väsentligare måsten :
  • Deklarera!!
  • Boka flyg mellan Siargao & Manila
  • Boka hotell, Bangkok & Manila
  • Ta kopia av pass & bankkort (just in case... peppar peppar)
  • Printa biljetter
  • Huvtröja
  • Bikini
  • med mera, med mera

Alla strukna punkter klarade vi av i söndags på några timmar i köpcentret Nordstan, Göteborg. GÖTT (för att uttrycka sig på lokal dialekt)! & återstående punkter tar vi tag i inom de närmsta dagarna.

Hej hej!

2014/04/07

Fjärillar i magen!

Nu börjar avresan närma sig. Endast en... vecka kvar. En vecka tills vi, jag & min kära, flyr vår kos till Filippinerna i en månad. Det är grejjer det! SOM vi längtar! & har gjort sedan vi bokade, för cirka två månader sedan. Nedräkningen startade på 61 dagar. De ni, var en trög start, dagarna sniiiiglade sig fram. Men såhär på upploppet har tiden spurtat iväg. Glada är vi för det!

Vore det inte nog med själva resan kan man tycka? Jo, men i tillägg till denna så ska vi få äran att backpacka tillsammans med två goa kära vänner, Amanda & Jonas, de har redan lallat runt i Asien sen början av mars, de lyckligt lottade lopporna. Sist vi sågs var när de flyttade hem & jag flyttade ihop med Christian, alltså i februari. DET blir ett kärt återseende!

Nästa måndag tar vi alltså farväl av Oslo för ett tag. Vi går ut hårt med en restid på ungefär 44 timmar, om jag räknat rätt (förhoppningsvis är det fel & istället typ 5). Från att vi drar från vår trygga fina lya på Løkka, tills vi befinner oss på vårat första stopp i Filippinerna på ön Palawan. Därifrån ser vår resrutt ut som följer:

Puerto Princesca (Palawan) -> Port Barton (Palawan) -> El Nido (Palawan) -> Sabang (ett kanske, också på ön Palawan) -> Coron (Coron) -> Siargao (Siargao) -> Bangkok -> Hem

Har räknat i snitt 5 dagar på varje ställe, förutom första hållplats Puerto Princesca som vi bara stannar till vid en natt, för att återhämta oss (& för att Amanda & Jonas möter upp oss här). Detta med förbehåll för vissa förändringar såklart, det blir en mix av planering & spontanitet = vi tar det som det kommer helt enkelt! Och tanken är att jag ska vara flink med uppdateringar här så att den som önskar följa med på vår tur via datorn har möjlighet till det.

På återseende!

2014/02/18

Vår i Oslo...

... fast det är februari & temperaturskalan "borde" ligga på minus 10-strecket och inte på några plus. Men klaga gör jag ej. För att idag infann sig årets hittills bästa dag, vädermässigt. Varmgrader & solsken, solsken, solsken!! Den stora fina blåa skyn tittade fram på riktigt, den har jag & Oslo inte sett till sedan i 2013, så det var mer än underbart!.. fast jag njöt av den från andra sidan fönstret.

För ett dygn sedan befann jag & min andra halva oss på en gungig färja, påväg tillbaka efter en kort visit i Danmark. Så kallad Minicruise, med båt över natten dit & så båt tillbaka hem natt nummer två. Det var en riktigt RIKTIGT mysig tur! väldigt smidigt sätt att komma iväg, om bara för någon dag. Att vi endast tillbringade några få timmar i Köpenhamn gjorde oss absolut ingenting. Det var mitt första Danmarks/Køpenhamns-besök, & Christians med på sätt & vis (då han inte minns hur det var sist, pga att han var en liten småtting då). Så det här blev en slags känna-på-tur, & bedömningen blev att det är en skön stad (med människor som man dock inte förstår ett jota av vad de säger, så man måste kommunicera på engelska!!), men att det nog är bäst på sommaren (alternativt kring jul). Så det blir definitivt ett återbesök någon gång i framtiden!..

.. & det gör vi med! Haaajjj!

2013/06/14

Du æckliga mænniska

Som igårkvæll stirrade på mig från grannhuset på andra sidan gatan. Skaffa dig ett liv istællet før att trænga dig på i andras.

Bakgrund: Strax innan jag skulle sova igår, nær jag høll på att packa ihop datorn efter filmtittande, fick jag en sån dær obehaglig kænsla av att någon betraktade mig. Snodde huvudet utåt mot fønstren. Dær, på andra sidan gatan i grannhuset, satt ett æckel i sitt fønster och bara råglodde in på mig. Han vek inte undan blicken en millimeter fast han såg att jag mærkte att han tittade. Slæckte ner, før att jag skulle sova, och gick hukandes(før att undvika honom!) in i sovrummet, slæckte ner dær också och kikade mellan gardinerna, han tittade fortfarande, i 10-15 min stirrade han! Blev så æcklad, och eftersom jag var ensam hemma (och lætt blir nojjig då, nær det ær kvæll/natt och mørkt) också rædd. Så obehagligt nær jag skulle sova helt sjælv..

Att jag børjade tænka på en film jag såg før några år sedan hjælpte inte heller. Om hur en tjej blev kidnappad från en lægenhet dær kidnapparna hade øvervakat henne just från grannhuset..
Sannolikheten før att detta skulle hænda mig var væl lika med noll, men just dær och då skræmde jag upp mig sjælv så till den grad att jag gråtandes var tvungen att ringa & søka trøst och trygghet hos både Johanna & Amanda.

Idag har rædslan øvergått i irritation øver hur någon vågar ta sig den friheten. Hænder detta igen tænker jag fasen kavla upp ærmarna och sæga ifrån. Men møjligtsvis på tryggt avstånd, kanske från balkongen, man vet ju aldrig med folk...